Mindfulness i skolan och i förskolan
Vi lär ut mycket till våra barn idag; självständigt arbete, eget ansvar, vikten av att göra läxor, kritisk tänkande m.m. Allt lärande går också i snabbare takt och även vårt skolschema är späckat av ämnen och uppgifter. Vi säger åt våra barn att vara uppmärksamma och koncentrerade – men vi lär inte ut själva kärnan i detta, dvs hur våra barn ska uppmärksamma och koncentrera sig.
– Mindfulnessövningar gör just det, hjälper varje barn att öva upp sin uppmärksamhetsmuskel så att barnet kan själv kan vara medveten om när tankarna svävar iväg. Och att det är ok att tankarna svävar iväg, är viktigt att veta för varje barn. Det är så våra tankar fungerar, säger Pierre Coder som lär ut Mindfulnessövningar för lärare och föräldrar så att de i sin tur kan öva med barnen.
Mindfulnessövningar för barn och ungdomar har visat sig ge många hälso – och utvecklingsfördelar.
Hur då?
– Det är bara till att fråga barnen själva i de skolor i Sverige som börjat använda sig av träningen. Barnen ger svar som: ”Jag upplever att det är lugnare i klassen.” Jag tycker att alla är snällare mot varandra än tidigare.” ”Jag blir inte lika lätt arg idag jämfört med tidigare.” ”Det är lättare att koncentrera sig på en sak i taget.” ”Jag tycker det hjälper mig att inte bli så stressad inför prov”. – Andra hälsofördelar som konstaterats utanför skolmiljön är tex – bättre sömn, förbättrade relationer med syskon och föräldrar, bättre självbild, dvs det är ok att vara den man är och att man jobbar därifrån- inifrån och ut.
Hur funkar det, rent konkret?
– För att få effekt av Mindfulnessövningar – så kan det vara bra att ha det schemalagt när det gäller skolan – och att det utförs med regelbundenhet. Min rekommendation är att utföra övningar minst 3 ggr/vecka och men det går utmärkt med korta övningar, tex 5-minuters. Detta får givetvis varje skola ha en dialog om och hitta såsom passar in. Det är viktigt att övningarna inte blir något tråkigt nytt måste. Utan som med allt lärande så får de gärna vara engagerande, inspirerande och med harmoni. Initialt är det bra om varje lärare avsätter lite extra tid före och efter varje övning så det finns utrymme för samtal och reflektion kring övningarna och de upplevelser som kan vara nya.
Vilka barn och skolor gynnas av mindfulness?
– Jag tror det är viktigt att man inte pekar ut särskilda barn eller särskilda skolor. Utan alla har sina behov och utvecklar själva sina hälsofördelar och påverkar sin egna utveckling, både på att förbättra sin uppmärksamhet och på förbättra sin impulskontroll i t ex. relationer med andra barn och vuxna. Mindfulness är ju just det; att inte värdera personer, saker och ting utan att se det just som det är och att ta det därifrån. Och ibland, när något är svårt, jobbigt, tråkigt – eller man bara känner sig rastlös – så är det också ok. Det är själva kärnan och det som gör att varje barn enklare kan utveckla sig själv och uppskatta relationer med andra.
Tre fria övningar från Pierre Coder. Så för du in mindfulness i barnets vardag
Mindfulness är ett sätt att stilla sig, utveckla sig, och att öka sin vänlighet mot alla människor.